Bali dag 21 och Thailand dag 22-23 (Farväl Bali och Hello Thailand)

Sawadee kap!
Hoppas ni mår bra. Vi mår fantastiskt. Efter 21 dagar på Bali började vi igår vår 7 timmar långa resa mot Rayong och Thailand. Men innan dess skall vi berätta kort om sista dygnen på Bali. När vi lämnade er sist hade vi just fått vår Villa på Sofitel och den var precis som vi hört och sett från The Elmings, lika fantastisk. Vi hängde lite extra mycket i villan sista dygnet eftersom vi skulle packa och göra oss i ordning för Thailand. På så sätt kunde barnen bada och ha skoj medans vi vuxna fixade med allt det praktiska. Så nu efter 3 olika boenden på 4 dagar var är det dags för utvärdering. Vilket va bäst och vilket boende vill vi helst ha nästa gång?

Prestige Suite landar för alla oss som herre på täppan. Rummet är helt grymt för en barnfamilj med tanke på de 130 kvm. Stort plus här för den enorma uteplatsen som blev som ett extra vardagsrum tillsammans med den stora privata poolen. Om man skall hitta något negativt så är det möjligen att poolen låg en bit ut i trädgården så att de på övervåningen skulle kunna kika ner på oss.

Honeymoon Suiten var något mindre både i invändigt och utvändigt men var kanske "coolare" och trevligare än de andra boenden. Hade vi varit två eller med en liten knodd så hade kanske detta boende tagit första platsen pga av design, men känslan är att den större av sviterna får bäst betyg overall.

Villan är betydligt mindre både utvändigt och invändigt jämfört med de två olika sviterna, men med den fördelen att poolen var absolut insynsskyddad jämfört med sviterna. Egentligen det enda negativa var att ett vattenfall vid poolen förde ett jäkla liv under natten och gjorde så att man var tvungen att springa på toa stup i kvarten :) Barnen tyckte villan var lite extra cool eftersom det med villan följde fria resor med en golfbil...

Sofitel levererade på nytt en fantastisk vistelse. Första året vi var här var det precis nyöppnat och allt var spotless. Förra året var också fantastiskt men var ändå lite sämre jämfört med första året. Denna tredje gång var definitivt ett steg tillbaka mot första besöket. Att vi dessutom fick chansen att testa deras bästa boenden gjorde detta besök till FANTASTISKT!

Brrrrp-Brrrrp-Brrrrp (kanske skall va biiip-biiip-biip) klockan slog 05:20 och det var dags att gå upp. Klockan 05:45 skulle våra frukostboxar levereras och 05:55 kom golfbilen för att köra upp oss till vår bil som skulle ta oss till Flygplatsen. Alla var rätt uppspelta för även om Bali är underbart så kändes det riktigt skönt att efter 21 dagar dra till vårat älskade Thailand. Vår chaufför som vi använt sedan första besöket på Bali, Ngurah, stod där som utlovat och körde oss de 20 min till flygplatsen. En high-five senare och löften om att ses även nästa år stod vi plötsligt innanför säkerhetskontroll och väntade på att kliva på AirAsia till Bangkok.

Rätt trötta pga bagarväckningen gjorde att 4 timmar i luften snarkades bort och efter kanske tidernas hårdaste landning var vi i Thailand. Här rådde lite osäkerhet om herr Ps bokning av minivan hade lyckats. Plötsligt knackar en liten grabb på kanske 23 vårar på axeln och frågar om jag är mr Philip. Jajjemen svarar jag och han förklarar då att han är "Mr Philips drivers friend" och att han fått nöjet att köra oss de tre timmarna till Rayong. Denna pojkspoling var banne mig en av de absolut bästa och trevligaste chaufförerna vi haft så den tre timmar långa resan gick både snabbt och säkert. Som den Sungberg herr P är så blev det också väldigt billigt haha

Hotellet, Novotel Rayong, är väl inget superduper hotell. Det var nog ett superhotell för en 10 år sedan men efter 9 dagar på Sofitel är man bortskämd. Däremot är läget magiskt. En privat strand på någon mil där det inte är en käft! I oktober-mars däremot är det en helt annan femma. Då kryllar det här av skandinaver. Det visade sig nämligen att i området runt denna resort så är den en 3-400 skandinaviska familjer som äger villor. Här stannar vi till imorgon då vi gör ett kärt återbesök på ön Koh Samet. Hoppas ni följer med oss dit ut!