Thailand dag 24-27 (Bankis - We're On Our Way)

Hej igen,
Shit vad dagarna går fort nu. Vi har redan hunnit med Koh Samet och sedan rest vidare till resans slutmål, vårt älskade Bangkok! Med vi tar det så klart i rätt ordning.

Onsdag morgon efter frukost tog vi hotellets shuttle till hamnen Ban Phe där båtarna till Koh Samet avgår. Eftersom vi bara skulle stanna 2 nätter på ön lämnade vi alla väskor kvar på hotellet och reste med endast 2 st ryggsäckar. I hamnen skulle vi ta en "slow boat" på 40 min men efter att blivit övertalad av båtfirman satt vi plötsligt på en speedboat på väg ut till Samet och  femton minuter senare stannade båten på vårt hotells strand.

Det vi direkt slogs av var hur mycket folk det var och vilken båttrafik det var. Så här mindes inte vi denna strand. Visst har det varit mycket folk, båtar och rörelse men detta var galet. Incheckning på hotellet gick väl sådär. Två stycken kvinnor med alldeles för mycket whitening (motsvarande brun utan sol fast tvärtom) i nyllet och extremt upptagna av mobilen tog (inte) emot oss. Efter en massa språkförbristningar och ett katastrofdåligt rum lyckades vi i god tradition byta upp oss till ett fint rum.

Samtidigt fick vi höra att de allra flesta var besökare av ön bara för ett par timmar och att de skulle åka vid 15. Fram till dess gjorde vi det man gör på ön, köper mango, dricker shakes, solar och badar och äter jäkligt bra seafood panaeng.

Mycket riktigt vid 15 tömdes stranden på folk och båtar och ett härligt lugn infann sig. Barnen hade varit och köpt strandtennis så vid fyrasnåret startade Koh Samet Open. Sjukt skoj samtidigt som man verkligen kunde belöna sig med en iskall öl/breezer/läsk lagom till en magisk solnedgång. Efter lite snabbfix på rummet var det kolsvart ute och det betyder också att restauranggatan på stranden hunnit öppna. Det är en av de där sköna sakerna med Samet nämligen att från man stiger på båten till ön till att man åker därifrån så är man i princip barfota hela tiden. Känslan att gå mellan restaurangerna och samtidigt känna pudersanden mellan tårna är oslagbar. Efter middagen gick vi tillbaka till vårt hotell som är känd för sin bar, som också den flyttat ut på stranden, och dess eldshow. I ett par sköna saccosäckar med goddricka i glasen och en fantastisk atmosfär pga glada gäster och bra musik  så startade en eldshow som är den absolut bästa vi sett. Snubbarna var helt galna och Biffen bestämde sig kvickt för att detta vill han börja på vid sidan om fotboll och innebandy.

Ta copy and paste på texten ovan så har ni vår andra dag också :) Eller vi får väl lägga till massage och en stackars kvinna som fick gå lös på herr Ps armadillo hälar....

Koh Samet är två olika öar dagstid och kvällstid. Dagstid, trots lågsäsong, är inte lika bra som tidigare. Invasionen av dagsturister har förstört denna pärla. När de väl lämnar återkommer det vi lärt oss gilla med ön. Men man kan inte bara radera de där timmarna mellan 9-15 och leva på minnet från eftermiddag och kväll. Koh Samet är inte var det var och faktiskt lite besvikna lämnade vi ön fast ändå glada för vi skulle ju åka till vårt älskade Bangkok.

Efter att ha sovit gott och hämtat ut alla väskor var vår chaufför redo för att ta oss till Bankis på ca 3 timmar. Tack vare lite trafik så var vi framme i Bangkok redan klockan 10:30 och 5 min senare i loungen för incheckning. Kortet levererade i vanlig ordning och hotellets största svit var vår haha
Efter att ha lämnat väskor gick vi upp till rooftoppoolen för ett avsvalkande dopp i Bangkokhettan innan trupperna styrdes mot MBK och gångarna i Siam för shopping. Det köptes jeans, klänningar, toppar, mobiltillbehör och 3 st VR-glasögon. De sistnämnda är så sjuuuuukt roliga.

Första dygnet i Bankis avslutades så klart med middag i vår "favorithål-i-väggen-restaurang" som ligger granne med hotellet. Precis lika gott och billigt som vanligt. Typ 300 Baht för 8 läsk och 6 rätter. Va? Ingen Chang? Nope, det råder 36 timmars alkoholförbud i Thailand pga en folkomröstning idag söndag.

Denna söndag och tillbringar vi just nu vid poolen, men vi har massor att göra. Vi ska på spa i Siam Paragon, besöka Madame Tussaud och sedan till nattmarknaden Train Market. Denna är helt ny för oss men rankas av både TripAdvisor och av Bangkokborna som den absolut främsta. Detta blir spännande...Nu ett dopp!