Blogg comeback!!!

Hej på er!
Nu har det gått alldeles för länge sedan sist. Vi har hunnit med massor även om fokus legat på att bara njuta av denna galna resa. Sist vi skrev så hade vi utforskat ön, Biffen hade överlämnat sin trasiga mage till den mer rutinerade fru S och vi hade konstaterat att öarna var fantastiskt vackra. Pga att fru S tarmsystem fått sig en kyss så kom de närmaste dagarna på Gili mest att handla om närhet till toaletten så vi hängde mest på hotellet ett par dagar.

Men så under onsdagseftermiddagen började magen stabilisera sig. Därför bestämde vi oss att chartra en egen båt på torsdagen för att undersöka öarna närmare och för att få fridyka med havssköldpaddor. Sagt och gjort vi bokade en båt med glasbotten, en kapten och en guide. Kostnaden för denna halvdagsutflykt var 1,2 miljoner rupiah eller ca 700 kr. Vi passade även på att gå på Spa och äta en väldigt bra middag på Scallywag, det lilla dykhotellet som växt till sig till en resort med öns bästa mat, spa, bar och grymt trevlig personal.

När man ska ut på havet rekommenderar de att man sticker 8 på morgonen eller vid 15 på eftermiddagen då det övrig tid kan gå lite sjö vilket gör snorklingen jobbig pga strömmarna. Vi hade ändå tänkt sticka vid 13 för att ge mrs S perfekta förutsättningar med tanke på magen. Efter frukosten kände hon sig stark så vi beslöt oss för att sticka kl 10. Detta skulle visa sig vara en bra tid för snorkling och båtfärd, men också att havssköldpaddorna hade siesta så man var tvungen att simma ner på 15 meters djup på botten för det var där det låg och slaggade.

Klockan 10 fick vi så se vår båt och träffa vår kapten och guide. Båda dessa herrar var fantastiska. Speciellt guiden som lärde framför allt herr P tekniken att komma ner riktigt djupt med fenor och andning. Han var även mån om att vår prins och prinsessa hela tiden hade det bra och i säkra händer.

På väg ut till första stoppet såg vi ett fantastisk korallandskap passera under båten genom glasbotten. Första stoppet var Gili Meno där vi skulle snorkla blad fiskar och undervattensstatyer. Det var magiskt vackert och barnen hajade detta med fridykning riktigt fort. De var så modiga.

Andra stoppet och hela syftet med resan låg mellan de båda öarna Gili Meno och Gili Air. Platsen kallades Turtle Point 🐢 och det var där som havssköldpaddorna normalt sett simmande och lekte. Dock när vi anlände så vilade de nere på botten vilket skulle ställa lite större krav på våra lungor och dykfärdigheter. Från början kom man ner ca 10 meter men sedan kände man att man var tvungen att gå tillbaka till ytan. Men efter lite instruktioner så lyckades man pressa ner sig till ca 15 meters djup där de "fuskande" dykarna låg och softade med tuberna. 🤠 Men med fyllda lungor lyckades även vi få bra bilder på de sovande havssköldpaddorna.

Efter detta stopp som var så häftigt tog vi oss vidare till vår favorit ö Gili Air. Precis innan vi stranden så stoppade de båten vid ett ny korallrev för matning av fiskar och lite sedvanlig snorkling. Det var väl inget att skriva hem till om då vi sett bättre fiskar men det roliga här var att Nemofiskarna var i princip tama och åt från handen.

Väl framme på Gili Air åt vi en mysig sen lunch på en strandrestaurang och tog en kortare sightseeing för att se om denna ö kunde vara något för framtiden. Svaret blev ett rungande ja från hela familjen. Så fina stränder, bra sandkvalitet och massor av mysiga små beachhotell och restauranger. Startskottet för planering av nästa års sommarresa gick därmed precis!

Vid 16:00 la så båten till vid vårat hotell igen efter en fantastisk dag till havs. Vila Ombaks privattur under en halv dag var så värt sina rupier och något vi verkligen rekommenderar.

Så blev det fredag och dags för sista etappen på denna Indonesiendel av resan. Klockan 9 checkade vi ut och en båt körde oss tillbaka till ön Lombok där en bil väntande på att köra oss 90 minuter till flygplatsen. Efter en smidig incheckning och en kaffe satt vi så på planet som skulle flyga oss 18 minuter tillbaks till Bali.

Ute ur terminalen stod Ngurah och väntade på oss för att köra oss de 20 minuterna till vårat favoritställe på Bali, vårt kära Sofitel Bali Nusa Dua. Vi han knappt lämna bilen innan en kvinna sprang fram till oss och sa "mr Silfverling, it's a pleasure to welcome you back. We've been expecting you and are thrilled to have you with us once again". Fortfarande helt förbryllad över hur de visste vilka vi var.
Vi eskoterades snabbt till Club Millésime som är hotellets executive lounge där vi möttes av hotell manager, lounge manager och chefsbutlern. Ja så galet är det vi har en personlig butler som har tilluppgift att hjälpa oss med vad vi må tänkas behöva hjälp med. Efter en välkomstdrink och lite formaliteter blev vi skjutsade i golfbil till vår Prestige Pool Suite som låg alldeles nere vid stranden. Sviten är enorm som ni kan se nedan, men rummets absoluta höjdare är uteplatsen på 120 kvm med matplats, loungedel, fyra solbäddar och en fantastisk privat infinitypool. Här kommer vi trivas.

Vi har njutit så till den drag att vi helt glömt bort att blogga. Vi har badat, promenerat, spelat pingis, ätit, tränat, spelat fotboll och bara njutit av all lyx som detta hotell erbjuder. Varje dag kommer någon fram till oss och berättar att de känner igen oss från tidigare år och flera kommer till och med ihåg namnen på oss. Fantastiskt.
Club Millésime, loungen som vi har tillträde till, är bättre än på många år. Fantastiskt frukost, härlig afternoon high tea och på kvällen full bar med massor av god mat. Man vill inte lämna det här stället men tyvärr måste man! Imorgon är vår sista dag i Indonesien och på Sofitel innan vi styr kosan mot Thailand. Men vi kommer tillbaka, var så säkra!