Sawadee Siam

Hej bloggen 🙋🏼
Hoppas ni mår bra! Här kommer så resans sista blogg då vårat äventyr tar slut om 36 timmar. När vi lämnade er var det sista kvällen i Indonesien 🇮🇩  och vårt älskade Sofitel. Sista dagen tillbringades vid poolen innan vi klockan 15 blev hämtade av Ngurah för sista gången på denna resa. Allt flöt på smidigt och plötsligt satt vi vid gaten och den gamla hederliga Thai Jumbon 747 mot Bangkok.
Som ni säkert minns har vi två gånger tidigare besökt det "mytomspunna" Pattaya. Första gången berodde det helt enkelt på att det var den platsen i Thailand som erbjöd sol och andra gången då vi ville besöka det då nyöppnade Cartoon Network vattenland. Denna gång valde vi Pattis pga dess närhet från flygplatsen Suvarnabhumi och det faktum att vi landade på kvällen. Dessutom visste vi att vi skulle få bra Thaimat, shopping och sol.

Klockan 22:00 hade vi våra väskor och 30 min senare satt vi i en minivan på väg till hotellet. Denna gång valde vi bort Accorhotellet Pullman som vi tidigare bott på. Inte för att det inte varit bra utan vi ville testa något nytt. Tack vare lite bra arbete från herr P så hade hotellet gett oss vipstatus även här så vi visste redan att vi skulle bo bra och centralt. Strax efter midnatt var vi så i vår junior svit. Men fyllda av energi körde vi uppackning och en omgång Uno innan vi crashade i sängen.

Hotellet Amari Ocean var ett bra val med tanke på stort poolområde och mycket bra lounge. Då stranden inte var mycket att hurra för valde vi att spendera förmiddagarna vid poolen och eftermiddagen runt på stan letandes shopping, god mat och massage. På något sätt kändes detta 4 nätters stopp mer som ett pitstop i väntan på vårt älskade Bangkok.
God mat fann vi massor och denna var extremt billig. Shopping fann vi också men utbudet var något skralt. Detta hade sin orsak i att militären som styr Thailand beslutat sig för "operation clean up", vilket betyder att all gatuförsäljning av mat, kläder, väskor etc förbjudits. Men med TripAdvisor som din bäste vän fann vi ändå det vi var ute efter. Detta stops höjdpunkt var ändå när hela familjen undantaget Mowgli, bestämde sig för foot/leg massage. Det var så skönt! Biffen aka Mowgli ville dock ha full back massage vilket gjorde massagesalongens personal helt till sig. De slogs om vem som skulle ta hand om honom och varje gång han skrek harder gick ett sus och en skrattvåg gick genom salongen. De älskade honom och han dom. Elliott skämtade att han ville gifta sig med den söta massören och hon sa ja 💍

4 nätter och 3 dagar gick fort och plötsligt var det dags att påbörja resans sista leg. Mot Bankis! Klockan 08:30 satt vi i bilen och tack vare gynnsam trafik anlände vi till vårt hotell som vi bott på de tre sista besöken, Amari Watergate. Valet av hotell var enkelt. Det ligger perfekt i Pratunam, mittemot Platinum shopping mall och nära till både Siam Square, National Stadium (MBK), Sukhumvit och områdena där omkring. Hotellet har även en härlig Corner suite, poolområde I solläge och en grym lounge med massor av bra ostar, mat, full bar och skumpa. Dessutom en galet fin terrass med utsikt över en stor del av Bangkoks skyline.

Efter att ha njutit av en solig dag vid poolen och ett par glas skumpa kände sig familjen i toppform och redo för prutning och shopping. Barnen hade fått bestämma att kvällen skulle tillbringas på MBK. Målet var T-shirts, nya resväskor, någon väska och eventuellt lite mobilaccessoarer.

I tuktuken på väg mot MBK såg vi tydligt resultatet av militärens uppstädning. Alla gatustånd var som bortblåsta. Plötsligt såg man butikerna i husen på gatuplanet och breda trottoarer som i decennier kantats av shopping, mat, dofter och folkmyller. Allt var borta och därmed en stor del av det charmiga Bangkok.
Väl framme på MBK kom så nästa chock. Alla butiker och stånd hade nytt innehåll. Borta var Michael Kors, Prada, Rolex, Ralph Lauren m.m. och detta var ersatt med väskor, tröjor, shorts utan märken eller med en logga som skulle kunna likna de mer kända om man hade livlig fantasi. Militären har nämligen bestämt sig för att "döda" all handel med fakeprodukter. Vi har till viss del förståelse för detta samtidigt som barnen blev besvikna över att inte kunna köpa dessa varor. Man undrar vart alla dessa varor tagit vägen från de tusentals små butiker. En del försvann under razzierna där flera hundra butiksinnehavare greps men har man varit på MBK så vet man också vilka enorma volymer som fanns till salu. Vart hittade man dessa?
MBK avklarades därför relativt fort och kvällen avslutades istället på vår lilla "hål i väggen" restaurang med lite sen fantastisk Thaimat.
Vid poolen dagen efter hade herr P bestämt sig för att kolla upp vart denna marknad för överblivna varor fanns. Svaret på TripAdvisor var att mycket flyttat till det promiskuösa området Patpong. Det är en gata som kantas av strippklubbar 🔞men med shoppingstånd som en allé mitt i gatan. Här fanns det krimskrams som MBK inte längre erbjöd. För vår lille Mowgli betydde detta dessutom att överallt kryllade det av kvinnor i underkläder vilket naturligtvis var både spännande och kul. Han kom även med förslaget att fru S och Vendy skulle shoppa så kunde "grabbarna" utforska dessa klubbar lite närmare. Haha vår lille Biff var så uppspelt 😂

Efter en stund kom så en man fram och frågade vad vi var ute efter. Herr P svarade lite väskor och presenter men att det vi såg inte var superintressant. "Follow me" sa mannen. Vi gick in i en butik som sålde vanliga väskor, in på lagret, en kameraövervaknad pansardörr med dörrvakt öppnades och en smal trappa ledde upp till en enorm butik! Här fanns precis allt! Bangkok hade blivit som Dubai. Den kommersiella replicamarknaden hade flytt in från gatan till välbevakade hemliga fort.

Väl ute i värmen, 38 grader kl 22, började herr P klaga på att baksida lår, knävecken och vaderna kliade och sved lite. Han misstänkte att huden inte riktigt grejat hettan och ett par lite tajta shorts 🙈 Vi åkte därför tillbaka till hotellet för lite mat och nedkylning av benen helt ovetandes att vi väldigt snart skulle få möta en "kompis" från tidigare resor, nämligen Armadillo!

Ni som följt oss under ett par år kanske minns att herr P drabbats av sköldpaddeskalliknande pansarhud. Påminner lite om huden på den Armadillodräkt Ross drog på sig i Friends för många år sedan. Därav herr Ps nygamla smeknamn - Armadillo! Armadillo var tillbaka 😂😈

Herr P visste att detta betydde skugga, många avkylande bad, antihistamintsbletter och Aloe Vera. Med denna symptom var Armadillo tvungen att tacka för sig och solen de sista 4 veckorna gett honom en bränna, men nu var det slutsolat. Så nu sitter han här förnedrad i skuggan och skriver en sista blogg.

Vad har vi mer hunnit med i Bangkok de sista dagarna? Självklart åkt en massa tuktuk, besökt flera nattmarknader, ätit bra mat och njutit av loungen. Vi har också besökt junior VM i Muay Thai, dvs Thaiboxning. Trots alla förändringar gillar vi fortfarande Bangkok. Dock trist att en stor del av det som symboliserade Bangkok är borta. Vi ser ett Bangkok som är på väg att bli ett Singapore på gott och ont.

Vi har två kvällar kvar innan vi flyger hem till Stockholm igen. Om inget extraordinärt inträffar blir detta även resans sista inlägg. Denna resa kan sammanfattas som fantastisk och troligen den bästa resa hittills. Fantastiska   platser, lyxiga hotell, vackra naturupplevelser med apor och havsköldpaddor nära inpå huden och enormt många härliga minnen, skratt och kvalitetstid med familjen!

Känner ni oss rätt så vet ni att vi redan planerar nästa resa. Självklart hänger ni väl med även då?