Ö till Ö

Hejsan svejsan,
Först av allt va skoj att ni läser om våra äventyr! Knappa 400 läsare senaste veckan!!! 🙏🏽👌🏽👍🏽

När vi lämnade er sist så hade vi just bevittnat en fantastisk Limbotävling, Monkeyboy hade druckit halva poolen med dålig kista som första pris och frun hade en bekymrade rygg. Vad har då hänt sedan sist? Vi kan väl börja med krämpor och sedan övergå till själva äventyret!

Biffen hade ju som sagt lite problem med magen efter att släkt törsten i poolen med sina kompisar. Problemen han fick var en "ickehård" mage och ett återkommande magknip. Fru S, som hade erfarenhet av detta sedan förra året, sa till Mowgli att hon skulle göra vad som helst för att ta över denna smärta från honom. Ni vet lite som talesättet "jag skulle hugga av en arm för dig". Trot eller ej så skedde just detta! Plötsligt mådde Biffen bra och fru S hade tagit över magåkomman. Gissa om Biffen blev paff? Mamma hade ju sagt precis detta. Gud hör bön 🙏🏽 Men för fru S innebar detta att hon satt sig i en prikär situation. Ryggskott, magknip och ett alldeles för bra fungerande tarmsystem. Ni fattar säkert underförstått vad jag menar. Det är nämligen inte helt enkelt att kombinera en ömmande rygg med en stillasittande position på en toastol. Så klart synd om henne, men hon har så att säga vanan inne. Största problemet nu är att vi måste hitta nål och tråd för att sy in bikinis då kilona rasar. Ibland tror jag nästan att hon med flit slickar på något äckligt för att få denna viktnedgång när en annan verkar öka sitt omfång bara man nämner ordet semester. Nog om denna skitsak och åter till äventyret!

Vår sista dag på Lombok följde lite samma mönster som de tidigare dagarna. Sen frukost, en härlig dag vid stranden och allmänt rofyllt. Dock med undantaget att vi sprang fram och tillbaka till villan för att se hur lilleman hade det. Tur i oturen så var storasyster lite trött på solen och avsaknaden av kompisar så hon valde att stanna med brollan på rummet och bada lite sporadiskt i vår pool. Hotellchefen Jan hade åkt hem till Tyskland för bröllop, men det hindrade inte honom från att skicka en avskedsgåva och tacka oss för vårt besök. Strax innan vi skulle ta en drink på standen och bevittna ytterligare en solnedgång, kom en kvinna förbi med en vacker påse. I denna låg ett handskrivet brev och ett otroligt vackert Indonesisk handarbete i form av den för landet traditionella ansiktsmasken i trä. Otroligt vacker och fin gest av hotellchefen.

Efter en mysig sista kväll och en god natts sömn var det så dags att lämna Lombok för att ta oss till Giliöarna. Hotellet på Gili hade skickat en bil till Novotel Lombok. Framför oss låg en två timmar lång bilresa från sydspetsen till nordvästra hörnet av Lombok. Bilresan gick först in i landet med en vacker inramning av öns höga vulkan innan vi vände västerut mot kusten igen. Vi passerade vårt hotell från 2 år sedan Sheraton Senggigi och fortsatte ytterligare två mil till hotellets egna båtterminal. Vägen dit var en av de vackraste vi sett med dramatiska klippor varvat med vackra små insprängda stränder.

Väl framme vid terminalen var vi lite tidiga så vår båt var inte ännu tillgänglig. Vi ställdes därför inför valet att åka en liten mindre öppen båt eller vänta på den riktiga. Eftersom båtresan enbart tog 10 min så tog vi det första alternativet för att komma ut så snabbt som möjligt!

10 min senare gled vi in mot hotellets strand och det var helt otroliga azurblåa vattnet. Första intrycket MAGISKT!

Utav de 3 Giliöarna så hade vi valt den mer exploaterade av öarna Trawangan då vi tyckte att våra 6 dagar på avlägsna hotellet på Lombok fick räcka. Vi behövde se folk och rörelse. Valet på hotell blev Vila Ombak då detta hotell ligger på en egen strand och på promenadavstånd till folklivet. Det visade sig vara en perfekt kombination. Går vi till vänster så kommer restauranger och barer och om vi går åt höger mängder av ensliga paradisstränder.

Första dagen hängde vi mest i närheten av hotellets strand och gjorde enbart lite gästspel på grannstranden. Havet är helt stört vackert med korallrev 30 meter ut med fiskar i alla dess färger samt stora havsköldpaddor. Dessa ska vi utforska närmare på onsdag då vi hyrt en båt  med glasbotten för besök av de två andra Giliöarna samt utlovad fantastisk snorkling. Men, denna resas öde bestäms definitivt imorgon beroende på fru S mage.

Familjen gjorde dock ett tappert försök att runda ön igår morse. Enligt personal på hotellet skulle denna promenad ta en dryg timme men med en trött Biff och magsjuk fru kom vi bara halvägs på en timme innan vi fick vända tillbaka. Denna halva örundning bjöd dock på helt otroligt fina stränder som ni kan se nedan. Då Mowgli inte hade återhämtat sina krafter till 100 % fick Arnold S, dvs herr P, visa på sin enorma styrka och bära Monkeyboy på sina axlar de sista 45 minuterna. Efter denna styrkedemostration måste herr P uppdatera sina längduppgifter i passet från 182 cm till 175 cm.

Det var allt för denna gång. Fortsätt gärna läsa om våra äventyr. Vi hörs snart igen hoppas jag. Kraaaaam