Rafflande Sentosa

Eftersom vi alltså var relativt nyvakna när vi ankom Singapore betydde det såklart att vi var på helt fel sida jordklotet när det gällde sömn. Alltså ca 6 timmar efter vi vaknat var det alltså dags att krypa ner i bingen igen. Alla somnade faktiskt rätt kvickt men efter tre timmars sömn var våra späda kroppar utvilade. Problemet var att klockan var tre på morgonen. Vi funderade en stund om vi skulle joina kineserna nere i parken på ett pass Qigong. Efter att provqigongat lite framför spegeln i badrummet insåg vi snabbt att våra poser av liggande julgris gjorde sig bättre än flygande hunden och springande tigern. Sagt och gjort, vi utövade ett pass slumrande julgris och vid halv fem sov vi snart som fyra små rätter. Gissa vem som var friterade bananen?

Efter en riklig frukostbuffé tog vi så Taxi till Mount Faber. Phille banan hade planerat i lång tid ett copy paste upplägg på det som hans mamma o pappa tagit med honom på för 17 år sedan. Väl uppe på berget uppenbarade sig en obeskrivligt vacker utsikt över djungeln, hamnen och Sentosa Island som även var del två på denna dagen. Del ett utspelade sig just på Mount Faber. Här gick vi ombord på en 18 min lång linbanefärd över till Sentosa Island. Mamma Heidi, Vendela och Elliott tjöt till när linbanekorgen tog ett skutt över kanten. Precis så mindes Phille att även  han tjutit, om än lite mer macho.

Utsikten var magnifik och resan över vattnet gick fort men var så häftig att barnen helt missade att vi passerade dagens andra attraktion, Universal Studios. Tom när vi stod utanför den klassiska loggan så förstod de inte va som komma skulle.

Tillsammans med ca 150000 kineser, det var såklart inte så många, men som typ ensamma västerlänningar kändes det så stod vi i kö för att komma in till Singapores gröna lund. Efter att börjat visa peacetecknet och fotat en del med våra smartphones så kände vi oss faktiskt som en i mängden. Dessutom var vi ju mätta sedan frukostbuffén så vi smällte in extra bra då de säkert trodde vi mumsat en Pekinganka eller två, så svullna var vi fortfarande av resan.

Vi började med Madagascarfilmens ride och efter denna grymma upplevelse hade det gått upp ett Liljeholmen hos kidesen hur denna dag skulle bli. De var lyriska. Inte blev det mindre uppenbart efter turer med Shrek, Jurassic Park, Mummierna och Sesame Street. Dagen blev bara så bra! Lycka!

Något slitna själar satte sig sedan på linbanan tillbaka till Singapore. Nu skulle del 3 intagas. Precis som Philles föräldrar en gång gjort skulle familjen nu få uppleva Raffles. Detta magnifika hotell med dess speciella bar, Long Bar, där drinken Singapore Sling uppfanns. Barnen tyckte det var extra kul att man fick hela jordnötter som man själv skalade och slängde skalen på golvet. Elliott upptäckte även att man inte behövde äta dessa utan att det gick minst lika bra att bara stampa på dom på golvet. Hoppas inte denna nya vana håller i sig även hemma i Sverige.

Efter en dag med många skratt och äventyr var det ett gäng mörbultade blekfisar som äntrade hotellets poolområde. Det var grymt skönt och för en stund så kände man sig inte alls lika uppsvälld utan det svala vattnet var i perfekt balans med den 30 gradiga fuktiga luften.

Strax blir det en enkel middag innan vi gör ett nytt försök att få sova en hel natt. Som det ser ut nu så blir det poolhäng på förmiddagen imorgon innan vi tar den korta flighten till Kuala Lumpur och nya äventyr. Mer om detta imorgon!

Ha nu en fantastisk 3:e advent!